Uden Odense, ingen H.C.Andersen

Kronik: Uden Odense, ingen H.C.Andersen

 

 

H.C. Andersen er igen kommet på dagsordenen efter at have været forvist til skammekrogen. Fejringen af hans 200 års fødselsdag kom til at handle om alt andet end det, der har gjort ham elsket i hele verden. Det blev en ny version af kejserens nye klæder, hvor fokus samlede sig om indpakningen, frem for indholdet. H.C. Andersen Festivals lader hans privatliv være privatliv, og koncentrerer sig i stedet om hans eventyr, som er et unikt bidrag til verdenslitteraturen. De tolker ham i bred forstand, og lader ham være inspiration til en kultureksplosion, som i stedet for at sprænge byens kulturliv til atomer, forsøger at samle dem og bringe mennesker sammen.

 

Det er igen blevet legalt at tale om ham Andersen, og den seneste ide har været en H.C. Andersen-park. Helt ny er ideen ikke, men det er først nu, at der er kommet klarhed over formålet og ideen. Det skal ikke være en dårlig kopi af Bonbonland, hvor eventyrene er en fattig kulisse for grillbarer og rutsjebaner, men det skal give gæsterne en oplevelse, hvor de kommer på sporet af magien i eventyrene på de steder, hvor han i sin tid blev inspireret. Der har fra forskellig side været indvendt, at Hans Christian allerede forlod Odense som ganske ung, og byen derfor ikke har megen andel i forfatteren, men intet kunne være mere forkert. Det var hos Fru Bunkeflod, at han mødte de store litterater og læste Shakespeare for første gang, det var hans farmor i Pogestræde, som fortalte sagn, myter og eventyr så levende, at han ikke turde være udenfor om natten. Uden Odense ingen H.C. Andersen, men byen har ikke udnyttet hans fulde potentiale. Lad os lave et lille tankeeksperiment og tage en gåtur i fremtidens H.C. Andersens park.

 

Ideen med at lægge en H.C.Andersen park ved den fynske landsby på den gamle papirfabriks grund er genial. Den ligger tæt på motorvejen, landsbyen giver en historisk ramme om Fyn på digterens tid, det er tæt på byen, og sidst, men ikke mindst, Odense å, som er så central i Hans Christians barndom, løber lige gennem parken. H.C. Andersen var den første til at skrive, at man kunne grave sig ned til kineserne, og det er også indgangen til parken. Et trappetårn midt i Odense å fører ned til en underjordisk gang, hvor gæsterne passerer muldvarpens hule, hvor Tommelise boede. Via en smartphone høres små uddrag af eventyret, mens en lydkulisse videregiver jordlyde, Tommelises sang og muldvarpens graven. Når man forlader tunnelen, stiger man op i Kina med pagoder og templer. Nattergalen synger og man træder ind i kejserens soveværelse, hvor en mekanisk fugl forsøger at efterligne mestersangeren. I et af paladsværelserne er et lille museum indrettet med de største skatte fra eventyrene: Prinsessens ært ligger på en rød fløjlspude i en glasmontre, et skelet af en havfrue, et bundt afbrændte svovlstikker og fyrtøjet. Lyset er dæmpet, vagterne opmærksomme og gæsterne ivrige, når de opdager tingene og finder ud af sammenhængen med de elskede eventyr. Uden for paladset fører en sti forbi et gammelt hult træ, hvor en heks lokker forbipasserende til at gå ned og hente et fyrtøj. En gang fører forbi en dør, hvor man kan se en hund med øjne så store som tekopper. Det er en videoprojektion, og lyden fra hunden gør oplevelsen så levende, og de mindste besøgende er tilbageholdende med at se ind se ind i det tredje rum. På marken bag det hule træ bliver der i sommerperioden spillet teater, og igen giver smartphonen mulighed for at høre replikkerne og lydeffekterne på modersmålet. Man kan flyve i den flyvende kuffert over landsbyen eller man kan igen gå under Odense å. Denne gang i en glasgang, som tillader tilskuerne at se havmanden, som lever på bunden af åen iklædt åleskindsbukser og en skælfiskskjorte. Man kan se skibsvrag, havkongens slot og en havfrue svømmer forbi. Ved hjælp af ny teknik, projektioner og lydkulisser kan man dykke ned i eventyrene, måske genoplive, måske nyopdage dem og opleve hans geniale fantasier blive levendegjort på en måde, som kun kan opleves et sted – i Odense.

 

Måske får gæsterne lyst til at tilbringe en nat i det nye hotel, hvor man kan sove som en prinsesse på ærten, nyde den overvældende luksus i kejserens soveværelse, eller tilbringe en nat under jorden i muldvarpens hule. Der vil være dem, der måtte indvende, at der ikke er meget action i sådan en park. Det er der heller ikke i Astrid Lindgrens verden, eller hos filmstudierne i London, hvor Harry Potter blev optaget, men alligevel kommer der hver dag tusinder. Odense skal ikke gå i de fodspor, der allerede er så mange af, når det drejer sig om at skabe unikke oplevelser. Byen skal sætte sine egne spor, og turde begive sig ud i ukendt land, lige som H.C. Andersen gjorde, da han rejste ud i verden.

 

Bent Hansen - fortæller og idé-udvikler

 

Copyright 2015 © All Rights Reserved Fabulatoriet v/ Bent Hansen, Thorsgade 34, 5000 Odense C